Buslijn 180 krijgt nieuwe eindhalte in Aartselaar

Op 20 januari 2020, over deze onderwerpen: Mobiliteit & verkeersveiligheid, Openbare werken, Wijkwerking & Wijkraden

Buslijn 180 rijdt sinds midden september niet meer tot aan de molen van Aartselaar, maar stopt sindsdien al aan Aquafin. Daardoor doet de buslijn niet langer het centrum van Aartselaar aan, waardoor de kwartierdienst van de 180-bundel onderbroken raakte. De gemeente kondigt nu in samenwerking met De Lijn een nieuwe eindhalte aan. “Lijn 180 zal weldra haar eind- en vertrekhalte hebben aan het kruispunt Reetsesteenweg-Pierstraat”, zei schepen van Mobiliteit Bart Lambrecht (N-VA) op de gemeenteraadscommissie.

Vroeger had buslijn 180 haar eindhalte aan de molen van wijk Heiken. Ze draaide dan aan het kruispunt Kleistraat-Oever. Maar door de rioleringswerken in die straten en de herinrichting van dat kruispunt, was dat niet langer mogelijk. “Al tijdens de ontwerpfase van dat rioleringsproject zijn we in dialoog gegaan met De Lijn om een oplossing te zoeken. Zo suggereerde de gemeente om voortaan tot aan het sportcentrum door te rijden, maar dat was voor De Lijn geen optie omdat ze dan te weinig buffertijd over had. De Lijn suggereerde dan weer om het keerpunt aan de Sint-Leonardusstraat en Jan Davidlaan te leggen, maar dat was voor de gemeente dan weer geen optie: het zijn smalle woonstraten en wijk Heiken zou dan niet meer bediend worden”, legt schepen Lambrecht uit.

Uiteindelijk werd een compromis gevonden om de bus voortaan te laten draaien op het kruispunt Pierstraat-Reetsesteenweg, door rond de zaak van Luxury Car Selections te rijden. Maar dat plan werd vlak voor de rioleringswerken aan de Oever geannuleerd door De Lijn. Op een overleg met de regiomanagers kreeg de gemeente de boodschap dat De Lijn een alternatief hadden gevonden. De bussen zouden kunnen draaien op private grond en de gemeente moest dus geen bussluis meer aanleggen op het kruispunt om de 180 daar te laten keren.

Midden september, wanneer de rioleringswerken aan de Oever reeds bezig waren, kwam er ineens een ander bericht vanuit De Lijn. “We kregen een mail dat terugdraaien op de private parking toch niet langer een optie was voor De Lijn. De parking was niet altijd beschikbaar en niet overal in goede staat. De Lijn wou dus een andere oplossing, maar die was op dat ogenblik niet meer voorhanden. De werken aan de bussluis waren namelijk door hen geannuleerd en de gemeente kon dus niet meteen een alternatief bieden. Daarop besliste De Lijn eenzijdig dat bus 180 dan voortaan maar tot aan Aquafin zou rijden en het centrum van de gemeente niet langer zou bedienen. Die beslissing betreurde de gemeente ontzettend, zeker gezien de voorgeschiedenis van dat dossier. Tot op vandaag denken vele busgebruikers dat de gemeente nalatig is geweest en er zelf voor zorgde dat de 180 plots geen keerpunt meer had, maar niets is minder waar. Ik durf te zeggen dat deze situatie door De Lijn zelf is veroorzaakt en te vermijden was”, betreurt schepen Lambrecht.

Aartselaar bleef echter niet bij de pakken zitten en legde een keurpunt rond Luxury Car Selections terug op tafel. Dat idee werd verfijnd, in die zin dat de site niet alleen zal ingericht worden als keerpunt, maar meteen ook als eind- en beginhalte van de 180. “Dat heeft heel wat voordelen: meer mensen zullen buslijn 180 kunnen nemen, omdat ook halte Bekersveld en het kruispunt voortaan bediend worden. Ook de omwonenden van Reet kunnen binnenkort dus van de halte gebruik maken. We kunnen nieuwe halte-accommodatie aanleggen die aan de hedendaagse normen voldoet, met een mooie fietsenstalling. Bovendien zal de bus nu in een aparte bedding kunnen wachten, terwijl ze daarvoor op straat aan de molen moest wachten en zo het verkeer hinderde.”

De aanleg heeft nog wel wat voeten in de aarde. “Eind november deed De Lijn een proefrit aan het kruispunt en midden december kreeg Aartselaar bevestiging van De Lijn dat de gemeente kon starten met de werken. De technische dienst zorgt nu in spoedtempo voor een bussluis, zodat enkel bussen van De Lijn door de paaltjes kunnen rijden. Daarnaast wordt een bushok en fietsvoorzieningen besteld. Tot slot komt er ook een apart verkeerslicht voor de bus, zodat die snel haar traject naar Antwerpen terug kan hervatten en niet in de wachtrij moet aanschuiven.

“Zodra deze werken achter de rug zijn, zal bus 180 dus terug door Aartselaar rijden en gebruik maken van de nieuwe eindhalte. Op dit ogenblik is het dus nog moeilijk om daar een concrete datum op te plakken, maar onze technische dienst doet al het nodige om dit zo snel mogelijk uit te voeren, zodat de Aartselaarse busgebruikers binnenkort terug gebruik kunnen maken van buslijn 180 zoals voorheen”, besluit schepen van Mobiliteit Bart Lambrecht.

Foto-album

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
De gemiddelde score is