Groen park en eeuwenoude vijver gaan open voor Aartselaarse inwoners

In de Buerstedelei staat een groot huis met vooraan een historische vlasvijver die zo’n 300 jaar oud is. Na het overlijden van de vroegere bewoner verkocht de familie het terrein. Het gemeentebestuur van Aartselaar besloot om via intercommunale Igean het domein op te kopen.

“De huidige woning zal worden afgebroken en achteraan het domein zullen nieuwe woningen en appartementen komen. Belangrijk is wel dat we het aantal wooneenheden beperkt willen houden en we de vijver en het terrein errond tot publieke ruimte willen maken, waar elke inwoner van kan genieten”, zeggen burgemeester Sophie De Wit (N-VA) en schepen Eddy Vermoesen (N-VA), Igean-ondervoorzitter.

Eerder zag het er naar uit dat het domein in handen zou komen van een private ontwikkelaar. Die diende reeds een verkavelingsontwerp in. Hoewel er geen bezwaren waren ingediend, keurde de gemeenteraad dat wegenistracé en bijgevolg ook het verkavelingsontwerp unaniem af.

“De oude vijver zou worden dicht gegooid om het woonoppervlak te vergroten. De ontwikkelaar trachtte zo veel mogelijk woningen in te tekenen. De straat in zijn verkavelingsaanvraag was bovendien te smal om auto’s te laten parkeren, voorzag geen ruimte voor groenperken en bomen en bood zelfs geen plaats voor nutsleidingen. Dat oorspronkelijk plan zou de wijk niet ten goede zijn gekomen. De gemeenteraad nam daarom haar verantwoordelijkheid en keurde het ontwerp af”, verduidelijkt schepen Vermoesen.

Nieuwe project moet break-even draaien

“Nadat de onderhandelingen tussen kandidaat-ontwikkelaar en eigenaars waren afgesprongen,  zijn we met Igean en de familie rond de tafel gaan zitten om te horen wat de gemeente kon betekenen in dit dossier”, gaat burgemeester Sophie De Wit verder.

“De overleden eigenaar heeft heel wat goeds voor Aartselaar gedaan, nu kunnen we iets terug doen. De vijver blijft en wordt openbaar gemaakt voor onze inwoners. Achteraan het domein zullen een beperkt aantal huizen en appartementen komen, zodat de gemeente geen verlies maakt op dit project. In tegenstelling tot private verkavelaars streven wij immers geen winstbejag na. Er worden ook voldoende parkeerplaatsen ingetekend, zodat de buurt niet de dupe wordt. Nu het project werd goedgekeurd op de gemeenteraad, verwierf Igean de grond en start nu met het uittekenen van de plannen.”

De gemeenteraad was alvast zeer enthousiast over het voornemen van het gemeentebestuur en keurde het project unaniem goed.