Hondenzwemmen groot succes op laatste dag oud zwembad

Op 24 januari 2022, over deze onderwerpen: Nieuwe Sportaccommodatie, Sport

Op zondag 23 januari sloot het oude zwembad definitief de deuren. Niet met een opening voor de mensen, maar wel voor... hondjes!

"We wilden ons oud zwembad met een speciaal evenement afsluiten", zegt schepen van Sport én Dierenwelzijn Bart Lambrecht (N-VA). "Oorspronkelijk dachten we aan een schuimfuif, maar dat is met de coronamaatregelen niet mogelijk. Een inwoner kwam op sociale media op het idee om honden toe te laten. Daar kwamen meteen veel positieve reacties op, waardoor we dit verder hebben uitgewerkt met de sportdienst.

Uiteindelijk konden er 78 honden komen zwemmen, telkens in groepen van 6, om de 20 minuten. "De wachtlijst was nog veel groter door de nationale media-aandacht, maar meer honden toelaten was echt niet mogelijk. Het moest veilig en overzichtelijk blijven."

Een herhaling in het splinternieuwe zwembad Dok~3 is helaas niet mogelijk. "Daar zijn de filters van een binnenzwembad niet op voorzien. Een paar uurtjes hondenzwemmen zorgt voor bijzonder veel hondenhaar in het zwembad, naast hun behoeften. In een zwembad voor mensen is dat dus niet hygiënisch. In een zwembad dat de deuren sluit en weldra wordt afgebroken, kon dat eenmalig wel", zegt Bart Lambrecht.

De reacties van de deelnemers waren alvast bijzonder positief!

N-VA-bestuurslid Miel Mertens nam enkele prachtige foto's: