Nieuwe verkeerscirculatie Hoevelei – Vrijheidsstraat – G. Gezellestraat

Op 12 augustus 2022, over deze onderwerpen: Mobiliteit & verkeersveiligheid

Vanaf dinsdag 16 augustus wordt er een enkelrichtingscirculatie ingesteld in de Hoevelei, Vrijheidsstraat, G. Gezellestraat.

De afwikkeling van de spitsperiodes rond de scholen zou met deze maatregel vlotter moeten verlopen. De beslissing kwam er als antwoord op een vraag die reeds verschillende keren door buurtbewoners werd gesteld.

Het Lokaal Bestuur liet deze mogelijkheid onderzoeken in een bredere mobiliteitsstudie rond de dorpskern. Daarin kreeg de enkelrichtingscirculatie positief advies. Ook de gemeentelijke verkeerscel gaf positief advies.

Wat wijzigt er?

·        De Hoevelei, tussen Laar en Vrijheidsstraat, wordt enkelrichting in de richting van de A12.

·        De G. Gezellestraat, tussen Vrijheidsstraat en Laar, wordt enkelrichting in de richting van de dorpskern.

De enkelrichting geldt enkel voor gemotoriseerde voertuigen. Fietsers kunnen in de Hoevelei en G. Gezellestraat in beide richtingen blijven rijden.

Extra parkeerruimte

Door de enkelrichting komt er meer ruimte vrij om te parkeren in deze straten. Er komen zo in totaal 11 parkeerplaatsen bij.

Evaluatie

Uiteraard zal deze nieuwe situatie nauwlettend opgevolgd worden en bijgestuurd worden indien nodig.

Quote Bart Lambrecht, schepen van mobiliteit: “De vraag tot enkelrichting in die stukken kwam de voorbije jaren vaker van inwoners. Nu we een studiebureau hadden dat de mobiliteit in onze dorpskern onder de loep nam, hebben we die beleidsvraag voorgelegd. Deze circulatie kwam er zeer goed uit, vooral ook omdat het de spitsperiodes vlotter zou moeten laten afwikkelen. Bovendien zijn beide straten vrij smal voor dubbelrichtingsverkeer.

Voor de bewoners komt daar nog eens het voordeel bij dat we bijkomende parkeerplaatsen kunnen creëren. Het gemeentebestuur besloot dan ook om de circulatie nog voor de start van het nieuwe schooljaar in te voeren, zodat iedereen er al wat aan gewend is tegen 1 september. Het is nu afwachten en evalueren of de theoretische verwachting ook in de praktijk zal uitkomen.”