Terug vuurwerk als zomerafsluiter, maar ditmaal veiliger

Op 10 juni 2016, over deze onderwerpen: Feesten & Evenementen, Politie en Veiligheid

Aartselaar sluit al jarenlang naar goede gewoonte de zomer af met een spetterend vuurwerk. Dat vuurwerk werd vorig jaar vervangen door een lichtshow, na een negatief advies van de brandweer over de veiligheid. “De lichtshow viel echter niet bij iedereen in goede smaak, vooral omdat de zichtbaarheid beperkt was door de talrijke bomen op het Laar. In samenspraak met de brandweer kiezen we nu voor een nieuw vuurwerk, afgeschoten vanop een veilige locatie”, zegt burgemeester Sophie De Wit (N-VA), die ook verantwoordelijk is voor Feestelijkheden.

Tot 2014 was het vaste gewoonte dat de zomer in Aartselaar met een vuurwerk werd afgesloten. “Maar dat vuurwerk vond plaats op het Laar, te midden van de huizen en de toeschouwers. Dat jaar is het een paar keer misgelopen en kregen toeschouwers brandende resten op zich. Naast de veiligheid van de toeschouwers was de nabijheid van de huizen ook een gevaar. De brandweer gaf een negatief advies en wou het vuurwerk niet langer op het Laar”, schetst Sophie De Wit de geschiedenis.

“Vorig jaar zijn we dan op zoek gegaan naar een alternatief, door middel van een lichtshow die op een grote bal op het Laar werd geprojecteerd. Maar daarvoor moest iedereen naar het Laar komen en de talrijke bomen op ons Laar zorgden dat heel wat mensen geen goed zicht hadden en teleurgesteld afdropen. Een oplossing voor dat probleem bestaat helaas niet meteen, want we willen zeker in de buurt van het Laar blijven voor de talrijke horecazaken en kermiskramen”, gaat De Wit verder.

Nu is er echter een oplossing dat een positief advies krijgt van de brandweer. “Het vuurwerk zal worden afgeschoten vanop de parking van het Cultureel Centrum, daar is voldoende ruimte voor de brandweer. We kiezen voor hoog en snelverbrandend vuurwerk, zodat er geen brandresten naar beneden kunnen vallen. Alles is perfect zichtbaar van op het Laar. We vragen dan ook alle toeschouwers om gewoon zoals vroeger op het Laar te verzamelen en dus niet naar de parking te komen. Het hoge vuurwerk heeft natuurlijk wel een iets hogere kost door de hogere kwaliteitseisen, maar die ligt nog altijd iets lager dan de lichtshow vorig jaar. Op deze manier hopen we alle Aartselarenaren tevreden te stellen en terug af te sluiten met een knaller van een vuurwerk”, besluit burgemeester Sophie De Wit.