Veilige oversteek voor zachte weggebruikers in gebruik genomen

Op 7 februari 2017, over deze onderwerpen: Mobiliteit & verkeersveiligheid, Openbare werken

Sinds kort is de veilige oversteek voor zachte weggebruikers aan de Langlaarsteenweg een feit. Wandelaars of fietsers die het Reukenspad volgen kunnen voortaan met een druk op de knop het autoverkeer op rood zetten en veilig oversteken. Vroeger gebeurde dat in een zeer gevaarlijke S-bocht. Schepen van Mobiliteit Bart Lambrecht (N-VA) is dan ook tevreden met de realisatie.

“Deze veilige oversteek was al lang een prioriteit en stond in ons verkiezingsprogramma”, zegt Lambrecht. “Het heeft vervolgens wat tijd gekost aan de voorbereiding van het dossier: budgetten verzamelen, verkeerslichten laten plaatsen, het Reukenspad doortrekken tot aan de nieuwe oversteek en vervolgens de elektriciteit aankoppelen. Zeker dat laatste heeft bij de nutsmaatschappij lang op zich laten wachten, maar het belangrijkste is dat de oversteek nu een feit is en dat al heel wat zachte weggebruikers er dagelijks gebruik van maken.”

De veilige oversteek kadert in de verkeersveilige maatregelen die dit gemeentebestuur neemt om het zachte weggebruik te promoten. Eerder werden al nieuwe trage wegen aangelegd of vernieuwd, werd er al een veilige fietsoversteek aan wijk Ysselaar gecreëerd en werden slechte fietspaden als de Dijkstraat omgetoverd naar comfortabelere fietspaden.

Maar het nieuwe verkeerslicht aan de Langlaarsteenweg zal nóg een functie hebben. “Het licht zal weldra ook op rood springen als automobilisten sneller dan 50 km/u door de Langlaarsteenweg rijden. Op die manier handhaven we de snelheid, want in de Langlaarsteenweg wordt er vaak te snel gereden. Die functie van het verkeerslicht wordt weldra door de technici geactiveerd”, besluit schepen van Mobiliteit Bart Lambrecht.