N-VA wil 50 km/u in ganse Pierstraat

Op 1 mei 2011, over deze onderwerpen: Mobiliteit & verkeersveiligheid

De Pierstraat in Aartselaar is momenteel een zeer gevaarlijke straat. Dat werd recent nog bewezen door een dodelijk ongeval eind maart waarbij twee mensen het leven lieten. Om dat in de toekomst te vermijden, dient Aartselaars gemeenteraadslid Sophie De Wit (N-VA) op de gemeenteraad van morgenavond een bijkomend agendapunt in voor een snelheidsbeperking in de Pierstraat. N-VA hoopt hiervoor een meerderheid te vinden, want er zijn diverse goede redenen voor een snelheidsverlaging.

“Verkeersveiligheid is voor alle partijen – en zeker N-VA -  een prioriteit,” aldus Sophie De Wit. “Toch moeten we concluderen dat de huidige snelheidsbeperking van 70 km/u veel te hoog is voor de inrichting van deze straat. Buurtbewoners melden ons dat er bovendien regelmatig veel hogere snelheden worden gehaald. Zolang de N171 niet is doorgetrokken, fungeert de Pierstraat namelijk als verbindingsweg tussen de E19 en de A12/N177. Niet toevallig was in het dodelijke ongeval ook een vrachtwagen betrokken. In afwachting van de verlenging van de N171, moeten we van de Pierstraat een veilige straat maken.

En er zijn nog meer goede argumenten volgens De Wit: De Pierstraat ligt tussen twee drukke woonwijken. Dagelijks moeten vele scholieren de straat oversteken, terwijl automobilisten de Pierstraat als een halve snelweg beschouwen. Ook in het weekend moet er veel jeugd de straat over, gezien de nabijgelegen scouts. Het denderende verkeer zorgt ook voor schade aan de huizen. Ten slotte mag je in de Reetsesteenweg en de Pierstraat aan de andere kant van de A12 ook maar 50 km/u, waarom dan nog langer een verhoogde snelheidsuitzondering toestaan, gelet op al deze argumenten?”

Sophie De Wit ziet geen enkele reden waarom de andere partijen in de gemeenteraad haar voorstel niet zouden steunen: De Pierstraat is niet langer een gewestweg, maar een gemeentebaan. We kunnen dus zelf elk initiatief nemen, en dat is dringend nodig. De enige moeilijkheid is dat de ene helft van de Pierstraat tot Aartselaar behoort en de andere helft tot Rumst. Daarom vraag ik in mijn agendapunt in eerste instantie de principiële goedkeuring van een snelheidsvermindering en roep het gemeentebestuur op zo snel mogelijk rond de tafel te zitten met de gemeente Rumst en de verkeerscel. Ik zie geen enkele reden waarom ook zij niet zouden meestappen in deze maatregel voor een betere verkeersveiligheid en minder slachtoffers op ons grondgebied.”