Solhofdreef wordt fietsstraat

Op 31 januari 2013, over deze onderwerpen: Mobiliteit & verkeersveiligheid

Vanaf begin februari zijn fietsers de baas in de Solhofdreef. Het gemeentebestuur besliste een deel van de Solhofdreef om te vormen tot fietsstraat. Dit is een primeur in de Antwerpse Zuidrand.

Het gemeentebestuur besliste om de huidige proefopstelling die de straat in twee knipt niet te verlengen. Als alternatief richt ze het gedeelte van de Solhofdreef tussen Lindelei en Kleistraat in als fietsstraat. In een fietsstraat is de fietser baas. Auto's zijn er enkel te gast en moeten zich aanpassen.

“De Solhofdreef wordt waarschijnlijk de eerste fietsstraat van de Antwerpse zuidrand”, reageert schepen van mobiliteit Bart Lambrecht (N-VA) verheugd. “De wetgeving voor een fietsstraat bestaat nog maar sinds december. De Solhofdreef wordt dus een uniek proefproject.”

Een fietsstraat herken je aan specifieke borden, waarop een fietser staat afgebeeld die voor een auto blijft rijden. In een fietsstraat is het verboden voor auto’s om fietsers voorbij te steken. Daarnaast mogen auto’s niet sneller dan 30 km/u rijden. Bovendien is een fietsstraat gekarakteriseerd door plaatselijk verkeer, zodat de straat aantrekkelijk is voor fietsers.

De nieuwe proefopstelling voor de fietsstraat wordt in de eerste weken van februari ingevoerd. Tot die tijd blijft de 'knip' behouden. Deze proefopstelling zal twee maanden duren.

"De knip in de straat behouden, een beslissing van het vorige gemeentebestuur,was geen optie. De standpunten van de inwoners waren zeer verdeeld. Sommigen waren voorstander omdat de straat nu volledig autoluw was, anderen zagen er vooral nadelen in. Zo kunnen vuilniswagens moeilijk keren en waren huizen moeilijk bereikbaar wanneer een vrachtwagen op de smalle straat stond voor een levering. Bovendien is een knip ook gevaarlijk voor politie, brandweer of ambulances bij noodoproepen. Op de koop toe moesten inwoners ook zelf omrijden, wat niet iedereen even leuk vond”, verduidelijkt schepen Bart Lambrecht de verschillende meldingen van inwoners.

“Anderzijds zijn er veel argumenten om de Solhofdreef een specifiek karakter te geven. De straat heeft geen voet- of fietspad, maar ligt wel op het schoolfietsroutenetwerk voor scholieren. Door de nabijheid van het park Solhof, de hondenwei, de Beukennotendreef en het sportcentrum trekt de straat ook veel fietsers en voetgangers. Daar moeten we rekening mee houden. De fietsstraat verzoent dus al deze argumenten. De fietser is voortaan baas, de auto is nog welkom, maar moet zich aanpassen”, aldus Lambrecht.

Als het proefproject positief wordt geëvalueerd, kunnen we de fietsstraat ook uitbreiden in de Solhofdreef tussen Baron Van Ertbornstraat en Lindelei. Bovendien kunnen we dan uitzoeken of het in andere Aartselaarse straten nuttig is. De fietsstraat geeft ons als bestuur veel nieuwe mogelijkheden”, besluit Bart Lambrecht.

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
De gemiddelde score is