1 miljoen euro voor ondersteuning lokaal woonbeleid

Op 19 december 2019, over deze onderwerpen: Financiën & Begroting, Wonen

Matthias Diependaele, Vlaams minister van Wonen, maakt 944.862 euro vrij om het lokaal woonbeleid in Aartselaar, Edegem, Kontich, Lint en Hove te ondersteunen en hen te stimuleren om intergemeentelijke samen te werken. “De lokale besturen zijn de motor van ons Vlaams woonbeleid”, zegt Vlaams minister Diependaele. “Met deze subsidie willen we de gemeenten een financieel duwtje in de rug geven om het woonbeleid vorm te geven.”

Iedereen moet goed kunnen wonen in Vlaanderen. Daarom verdienen alle segmenten van de woningmarkt de nodige aandacht en ondersteuning. De demografische evolutie met een bevolkingstoename en gezinsverdunning stelt de woningmarkt voor grote uitdagingen.

“Om deze uitdagingen aan te gaan, rekenen we op de lokale besturen”, zegt minister Diependaele. “Met deze subsidie ondersteunen we hen daarbij. Ik ben dan ook zeer tevreden dat Aartselaar, Edegem, Kontich, Hove en Lint de handen in elkaar slaan om deze regierol op te nemen.”

Het is de bedoeling dat de lokale besturen de drie Vlaamse beleidsprioriteiten omzetten in hun lokaal woonbeleid. Matthias Diependaele: “Vlaanderen schuift drie prioriteiten naar voren: ten eerste willen we dat de gemeenten zorgen voor een divers en betaalbaar woonaanbod, verder moet er ook werk gemaakt worden van de kwaliteit van het woningpatrimonium, en ten slotte vragen we de gemeenten om hun inwoners goed te informeren, te adviseren en te begeleiden.”

“Binnen Igean werken we met onze gemeenten samen om het woonbeleid verder uit te werken”, legt Aartselaars schepen van Wonen Hilde Heyman (N-VA) verder uit. “Dankzij deze subsidies kunnen we bijvoorbeeld verder werk maken van de conformiteitsattesten om de woonkwaliteit voor onze inwoners te verbeteren. Daarnaast kunnen we ook verder werk maken van een lokaal woonloket, waar onze inwoners met al hun vragen rond wonen terecht kunnen.”