Aartselaar stapt en fietst mee met Mijn korte ritten

Op 7 februari 2013, over deze onderwerpen: Lokale Economie & Middenstand, Mobiliteit & verkeersveiligheid

De gemeente Aartselaar  doet mee aan de campagne Mijn korte ritten van Mobiel 21. Met deze campagne wil ze haar inwoners, verenigingen en bedrijven aansporen om zich te voet of met de fiets te verplaatsen. De campagne loopt van 21 maart tot 21 april 2013. Om zoveel mogelijk mensen te motiveren organiseert de gemeente samen met Mobiel 21 en de Fietsersbond een infomoment over de campagne op maandag 18 februari.

Uit onderzoek van de Vlaamse Gemeenschap blijkt dat 43% van alle autoverplaatsingen maximum 5 kilometer bedraagt. De gemeente Aartselaar wil iedereen oproepen  om samen 20% van alle korte autoritten te vervangen door stap- en fietsverplaatsingen. Iedereen die meedoet, engageert zich door het  korterittencontract te ondertekenen. Wie mee doet, maakt ook kans op een leuke prijs.

De gemeente Aartselaar is bekommerd om het milieu. Het vervangen van korte autoverplaatsingen door stappen of fietsen, zorgt voor een betere  luchtkwaliteit. Bovendien is stappen en fietsen ook gezond. Een ander pluspunt:  financieel is het voordeliger dan een verplaatsing met de wagen. Door 5 kilometer te fietsen of te stappen, verdwijnt niet alleen de parkeerstress. Zich verplaatsen met de fiets of te voet, heeft vele voordelen:

• 1 kg CO2-uitstoot wordt bespaard;
  • 4 euro wordt uitgespaard door de auto te laten staan;
  • Wie meedoet, houdt zijn conditie op peil.

Aartselaar is één van de 21 Vlaamse gemeenten die aan deze actie deelneemt. Als nieuw bestuur hebben we daar op korte tijd snel werk van gemaakt, omdat deze actie perfect kadert binnen onze beleidsnota. Op vlak van verkeer willen we in Aartselaar het KNIK-principe invoeren, waarbij elk vervoersmiddel op zijn sterke elementen wordt uitgespeeld en de verschillende vervoersmiddelen goed op elkaar worden afgestemd. De fiets is het ideale vervoersmiddel voor korte afstanden. We willen met deze actie de Aartselarenaar dus bewust maken om de auto voor korte ritten aan de kant te laten. Dat is niet alleen veilig, maar ook gezond voor mens en milieu. Met de Fietsersbond hebben we een ideale partner om deze campagne uit te werken. Hopelijk engageren vele Aartselaarse verenigingen zich mee om van de actie een succes te maken”, zegt schepen van mobiliteit Bart Lambrecht (N-VA).

Infomoment

Maandag 18 februari organiseren de gemeente, Mobiel 21 en Fietsersbond Aartselaar een infosessie over de campagne om 19.30 uur in CC 't Aambeeld, della Faillelaan 34.
De infosessie richt zich vooral naar groepen, maar ook geïnteresseerde bewoners die zich individueel willen inschrijven zijn welkom.
Er zal ook een stand aanwezig zijn met info rond de elektronische fiets.

Deelnemen aan de campagne

Geïnteresseerden kunnen zich inschrijven op www.mijnkorteritten.be. Tijdens de campagneperiode noteert elke deelnemer de autokilometers die hij die dag uitspaarde. Dit kan in een logboekje of rechtstreeks op de www.mijnkorteritten.be. Personen die de voorkeur geven aan pen en papier, kunnen vanaf 18 maart een logboekje afhalen in het gemeentehuis,  de bib, het sportcentrum, bij Fietsen Philip en bij Rijwielen De Nil. Na afloop van de campagne kunnen alle deelnemers hun kilometers invullen op de website.

Ook groepen kunnen deelnemen

Alle mogelijke groepen kunnen deelnemen: bedrijven, verenigingen, wijkraden,...  Een persoon engageert zich als  groepsleider. Hij stimuleert zijn groep (collega’s, clubleden) om te stappen of te trappen. De gemeente Aartselaar zorgt voor de logistieke ondersteuning. Na de inschrijving kan de groepsleider bij de gemeente affiches, flyers en logboekjes bestellen om de campagne bekend te maken bij zijn groepsleden. De leider beheert de groep op de campagnewebsite van Mijn korte ritten.

Mijn Korte Ritten in plaats van Met Belgerinkel naar de Winkel

Door de deelname aan deze grote actie, besloot het gemeentebestuur wel om de actie ‘Met Belgerinkel naar de Winkel’ niet meer te ondersteunen. “Vorig jaar vond de Fietsersbond deze actie al niet meer zo geslaagd door de beperkte deelname. Dit jaar gaf ook middenstandsorganisatie ATA aan geen vragende partij te zijn. Na overleg met Unizo Aartselaar hebben we dan ook besloten om alles op Mijn Korte Ritten te zetten, een actie waar ook de middenstand zich volledig achter zal scharen. Beide acties lopen ook in ongeveer dezelfde periode. Bovendien heeft Mijn Korte Ritten een veel breder doelpubliek dan Belgerinkel. We kunnen beter één actie tot in de puntjes uitwerken, dan twee acties maar half te doen”, besluit schepen van lokale economie en middenstand Mark Vanhecke (N-VA).