Aartselaar stelt nieuw logo en nieuwe huisstijl voor

Op 16 maart 2015, over deze onderwerpen: Communicatie

Aangenaam Aartselaar, dat is de slogan die de komende jaren brieven, affiches, kledij, wagens, infoblad en vlaggen van de gemeente zal sieren. Deze slogan is een van de onderdelen van het nieuwe logo en meteen ook van de nieuwe huisstijl die de gemeente vandaag voorstelt.

Met een eigentijdse, uniforme huisstijl wil de gemeente haar identiteit naar de buitenwereld toe onderstrepen.

Na de verkiezingen van 2012 stelde de nieuwe bestuursploeg in haar beleidsverklaring meteen dat ze helder en open wilde communiceren met de Aartselarenaren. In het meerjarenplan 2014 – 2019 zette het bestuur dit kracht bij door hiervan een beleidsdoelstelling te maken. Het verbaast niet dat een van de actieplannen bij deze doelstelling het creëren van een uniforme huisstijl was.

Tot vandaag gebruikte de gemeente het wapenschild met Sint-Leonardus als logo. Er bestonden een aantal informele afspraken, zoals bijvoorbeeld het plaatsen van dit logo op alle zakelijke maar ook promotionele toepassingen van de gemeente. Het wapenschild was niet voor iedereen even aantrekkelijk. Zo ontstonden er  verschillende versies van het logo. Bovendien had een aantal diensten een eigen logo en was er geen uniformiteit in de uitgebrachte publicaties.

Daar brengt het gemeentebestuur nu verandering in. De communicatiedienst stelde samen met een grafisch bureau een huisstijlgids samen. Hiermee wil ze de verschillende gemeentediensten een houvast geven om samen de identiteit van de gemeente Aartselaar te onderstrepen. Er staan afspraken in rond het gebruik van het logo, welke kleuren er kunnen en welke de vastgelegde lettertypes zijn. Daarnaast zijn er ook een aantal voorbeelden in opgenomen. In een latere fase komen daar stijlafspraken bij voor het schrijven van teksten.

Het logo

De dubbele AA in Aartselaar krijgt een prominente rol in de communicatie. Het logobeeld is een creatieve abstractie van de A’s. En visualiseert tegelijkertijd op sublieme wijze het grondgebied van Aartselaar. Dat bestaat uit twee delen, gescheiden door de A12.

‘Aangenaam Aartselaar’ is op alle vlakken een perfecte match. De dubbele AA in beide woorden. De vlotte alliteratie. De bijna gelijke woordlengte die perfect uitbalanceert. Bovendien beschrijft ‘aangenaam’ perfect het leven en werken in Aartselaar.

Eén stijl voor alle gemeentelijke diensten

Alle gemeentelijke diensten zullen gebruik maken van het nieuwe logo en de nieuwe huisstijl.
Uitzonderingen op deze regel:

-          Gemeentelijke basisschool CADE behoudt als entiteit haar eigen logo, maar met de nieuwe huisstijlkleuren.

-          Het OCMW legt vanaf nu de nadruk op Sociaal Huis en past ook haar logo aan de nieuwe huisstijlkleuren aan. Daardoor is de nieuwe huisstijl meteen een stap in het naar elkaar toe groeien van gemeente en OCMW. (Dit is een voorstel van de gemeente. Het OCMW bespreekt dit in de vergadering van de raad op 19 maart).

-          Openbare Bibliotheek Aartselaar behoudt het eigen logo, om de herkenbaarheid. Dit is in de hele Provincie Antwerpen zo.

-          Cultureel Centrum Aartselaar behoudt het eigen logo, omdat de huisstijl staat voor de culturele programma in CC ’t Aambeeld en dus losstaat van de gemeentelijke dienstverlening.

Het wapenschild blijft behouden

Het wapenschild met Sint-Leonardus verdwijnt niet. Op alle officiële documenten, zoals akten, uittreksels uit de bevolkingsregisters, trouwboekjes ed. behoudt de gemeente het wapenschild.

Geleidelijke invoering

De gemeente voert de nieuwe huisstijl geleidelijk in. Het nieuwe infoblad is meteen de eerste uiting. Dit valt op 30 maart bij de Aartselarenaar in de brievenbus.
Brieven, omslagen, naamkaartjes ed. volgen tegen de grote vakantie.
De gemeentelijke website krijgt tegen het najaar een nieuw kleedje.
Tegen het eind van het jaar wil de gemeente alles aangepast hebben.

De nieuwe aartselaarinfo

Aartselaarinfo kreeg een nieuwe layout op basis van de nieuwe huisstijl. Het zal meteen ook model staan voor andere toekomstige publicaties van de gemeente.
Maar niet alleen de layout veranderde. Zo koos de gemeente voor een nieuw formaat. Het is kleiner dan het gekende infoblad. Dit nieuwe formaat met 8 extra pagina’s is voordeliger in prijs omdat de drukker minder papierafval heeft. Daarnaast speelt het milieuaspect. De gemeente ondertekende het charter van de Provincie Antwerpen om tegen 2020 een klimaatneutrale gemeente te zijn. In de selectie van de drukker voor de komende drie jaar, hield de gemeente rekening met o.a. FSC certificaat en koos ze voor een wit 100% gerecycleerd papier.
De inhoud tenslotte kreeg ook een upgrade.
Zo is er

• een nieuwe indeling in ruimere rubrieken,
  • een uitgebreide Uit-kalender met zowel activiteiten van eigen diensten als van verenigingen en organisaties uit Aartselaar,
  • rubrieken Postbus en In de kijker, om de lezer meer te betrekken.

Quote Bart Lambrecht, schepen voor communicatie: “Met dit nieuwe logo en de nieuwe huisstijl brengen we Aartselaar eindelijk naar de 21e eeuw. In de ruime omgeving was Aartselaar de enige gemeente die nog steeds met het verouderde wapenschild communiceerde. Ook hier was verandering dus op zijn plaats.”

Quote Sophie De Wit, burgemeester:

“Met een minimum aan kosten hebben we nu een prachtig nieuw logo, dat de gemeente een mooie en moderne uitstraling geeft. In de loop van het jaar kunnen we nu ons nieuw logo en de nieuwe huisstijl volledig uitrollen in de gemeente. Ik ben alvast ontzettend tevreden en trots op ons nieuw logo, en dank het ontwerpbureau en onze communicatiedienst van harte voor dit prachtig werk.”