N-VA: “Open Vld wil Aartselaarse sportclubs op torenhoge kosten jagen”

Op 15 december 2015, over deze onderwerpen: Financiën & Begroting, Nieuwe Sportaccommodatie, Sport

In 2016 start de afbraak van de huidige sportchalet op het sportcentrum. Een nieuwe sportchalet wordt dan gebouwd. Zowel de voetbal-, tennis- als atletiekclub vinden er dan hun onderkomen in. Er worden ook petanquevelden voorzien, zodat er ook een petanqueclub in kan gehuisvest worden. Het project is begroot op 3 miljoen euro. Vanuit de oppositie komt er vaak kritiek op het project, maar zonder dat ze alternatieven voorstellen. Pas deze gemeenteraad vertelde oppositiepartij Open Vld hoe zij de financiering zagen. “Het alternatief van Open Vld is echter totaal onrealistisch en zou de doodsteek betekenen van de sportclubs in Aartselaar”, zeggen burgemeester Sophie De Wit (N-VA), schepen van sport Bart Lambrecht (N-VA) en schepen van financiën Eddy Vermoesen (N-VA) samen.

Schepen van sport Bart Lambrecht (N-VA) vroeg al langer naar de alternatieve financiering van Open Vld: “Het is gemakkelijk om telkens kritiek te geven op een project, maar dat men dan met alternatieven komt. Al drie jaar horen we dat de oppositie de afbraak en heropbouw van de chalet terecht vindt, maar dat het huidige project te duur is. Zelfs toen het project lager geraamd was, vond men het al te duur. Maar dat men dan zegt wat er uit het project moet en hoe zij het zouden financieren. Daar bleef het drie jaar stil rond, totdat Open Vld eindelijk op mijn steeds weerkerende vraag antwoordde.”

Het antwoord van Open Vld was verbijsterend. Er moet niets verdwijnen uit het project en de kostprijs mag behouden blijven, maar de kosten moeten via een PPS-constructie met de clubs gedeeld worden. Vld’er Glenn Anné verwees naar de basketbalhal als goed voorbeeld, waar de basketbalclub 50% eigenaar is en alle kosten voor 50% moet dragen. Voor schepen van financiën Eddy Vermoesen (N-VA) is dat echter een onbegrijpelijk voorbeeld: “Dat de basketbalclub voor 50% moest participeren, is een financiële strop rond de nek van de club. De gemeente wil graag ook de basketbalhal en specifiek het sanitair vernieuwen, maar door de juridische constructies uit het verleden is de club verplicht om 50% van die grote renovatiewerken te betalen. De club kan dat onmogelijk betalen en daardoor moet ook de gemeente haar investeringen uitstellen. Oorspronkelijk hadden we 25.000 euro voorzien voor de renovaties in 2016, maar omdat dit voor de basketbalclub moeilijk haalbaar is, hebben we het budget nu al naar 2017 moeten verplaatsen. Dat Open Vld uitgerekend deze constructie een voorbeeld vindt voor andere sportclubs, kan ik echt niet begrijpen.”

Voor burgemeester Sophie De Wit is de conclusie van het Vld-voorstel snel gemaakt: “Als de Vld dus voorstelt dat de tennis-, voetbal- en atletiekclub 50% van het project moeten dragen, betekent dit dat zij samen 1,5 miljoen euro moeten ophoesten, oftewel 500.000 euro per club. Dat is compleet onrealistisch en totaal absurd. Iedereen die zich inzet voor een vereniging, weet dat zulke bedragen helemaal niet voorhanden zijn. Moesten we het Vld-voorstel effectief uitvoeren, betekent dat de doodsteek voor onze drie succesvolle clubs en het einde van het bloeiend sportief clubleven in Aartselaar. Maar het is goed dat de oppositie nu eindelijk klaarheid heeft gegeven over hoe zij het zouden aanpakken. De 1.200 leden van de drie sportclubs en de talrijke supporters weten meteen waar ze aan toe zijn. Voor onze coalitie bevestigt het alleen maar dat we met de bouw van deze nieuwe sportchalet de juiste keuze hebben gemaakt”, besluit de burgemeester.