Aartselaar maakt werk van beweegvriendelijke buurten

Op 28 oktober 2021, over deze onderwerpen: Mobiliteit & verkeersveiligheid, Sport

Vlaams Instituut Gezond Leven, Sport Vlaanderen, Vlaamse Logo’s en Agentschap Zorg en Gezondheid lanceren grote beweegcampagne: ‘10.000 stappen: Elke stap telt’

Een groot deel van de Vlamingen beweegt nog te weinig. Daarom slaan het Vlaams Instituut Gezond Leven vzw, Sport Vlaanderen, de Vlaamse Logo’s en het Agentschap Zorg en Gezondheid de handen in elkaar om mensen in beweging te brengen. Vandaag werd de vier jaar durende campagne gelanceerd, waarbij 10.000 stappen centraal staat. 218 Vlaamse steden en gemeenten doen mee en engageren zich om beweegvriendelijkere buurten uit te bouwen. Onder het motto ‘Elke stap telt!’ motiveren ze dit jaar hun inwoners met straatsignalisaties om meer stappen te zetten.

10.000 stappen: elke stap telt!

Slechts 64% van de volwassenen haalt de aanbevolen beweegnorm van 150 minuten matig tot hoog intensief bewegen per week. Iets minder dan de helft beweegt met andere woorden nog te weinig. Daar wil de Vlaamse overheid wat aan doen. Het Vlaams Instituut Gezond Leven, Sport Vlaanderen, de Vlaamse Logo’s en het Agentschap Zorg en Gezondheid blazen daarom de komende vier jaar de alom bekende 10.000 stappen-campagne nieuw leven in. Stappen zetten is namelijk de laagdrempeligste manier om dagelijks tot de aanbevolen hoeveelheid beweging te komen.

Maar liefst 218 Vlaamse steden en gemeenten doen mee. In de regio Rivierenland nemen 14 van de 18 gemeenten deel. Zij engageren zich om beweegvriendelijkere buurten uit te bouwen en om hun inwoners te motiveren om elke dag voldoende stappen te zetten. 10.000 stappen is een streefdoel, maar elke stap extra is al goed voor de gezondheid. Vandaar de slogan van de nieuwe campagne: ‘Elke stap telt!’.

Aartselaar trapt grote beweegcampagne mee af

Ministers Beke en Weyts gaven op zondag 24 oktober de aftrap in Tremelo. Bart Lambrecht, schepen van o.a. sport en mobiliteit, en Hilde Heyman, schepen van o.a. welzijn, zetten zich volledig mee achter de campagne.

“Dagelijks 10.000 stappen is ook om sportieve redenen een goede zaak. Je wordt fitter, bent meer in beweging, leert je omgeving beter kennen én komt meer mensen tegen. Ik ben er zelf begin oktober mee gestart in het kader van De Roze Mars, de strijd tegen borstkanker, en ondervind nu aan de lijve al die voordelen. Met talrijke wegwijzers in ons dorp die niet alleen de richting, maar ook het aantal stappen weergeven, en straatnaambordjes die vergezeld gaan van het aantal stappen dat je zet als je die straat uitwandelt, proberen we met dit project nóg meer mensen te verleiden om meer te voet te doen. Dat is ten slotte ook voor onze Aartselaarse mobiliteit en de vereiste modal shift een goede zaak.”, zegt schepen Bart Lambrecht.

“Bewegen is een belangrijk onderdeel van onze gezondheid, met het gekende gezegde “rust roest” in gedachten! Begin dit jaar hebben we via HOPLR vele inwoners bevraagd naar hun wandelingen en verplaatsingen op Aartselaars grondgebied. Dit gaf ons zeer nuttige info in de keuze van de stappensignalisaties. Door de visuele zichtbaarheid op de signalisaties met de vermelding van het aantal stappen, aantal minuten stappen en fietsen willen we onze inwoners stimuleren om nog meer te bewegen in onze gemeente. We streven daarbij ook naar 10.000 stappen per dag, maar het belangrijkste blijft: elke stap telt!”, zegt schepen Hilde Heyman.

Voor meer info:

www.10000stappen.be