Aartselaar zal elke inwoner een gratis mondmasker bezorgen

Op 29 april 2020, over deze onderwerpen: Burgerzaken, Politie en Veiligheid

Er is een gratis mondmasker op komst voor elke Aartselaarse inwoner. Het gemeentebestuur werkt daarvoor samen met de vijf Rupelgemeenten. Eerder deze week werd al een gezamenlijke aankoop via Think Pink gedaan. Daarmee wordt ook het goede doel ondersteund. Die bestelling volstaat echter niet om elke inwoner van de Rupelstreek en Aartselaar van één mondmasker te voorzien. Daarom wordt nu nog een nieuwe bestelling geplaatst bij een private firma. Vrijdagavond kondigde premier Wilmes immers aan dat elke inwoner in België een gratis mondmasker krijgt, maar de dag nadien bleek al dat hiervoor vooral op de lokale besturen gerekend wordt, en niet enkel voor de verdeling ervan. Het gevolg is nu dat elke gemeente zelf bestellingen moet gaan plaatsen en leveranciers overbevraagd raken. Daardoor is het ook niet meer zeker dat onze eerdere groepsbestelling bij Think Pink nog op het verwachte tijdstip zal geleverd worden.

Maar door snel te handelen, hebben we hier een mouw aan gepast en kunnen we wel het volgende meedelen:

1. Er zijn door ons dit weekend nog mondmaskers besteld zodat we binnenkort elke Aartselaarse inwoner boven de 12 jaar een gratis mondmasker kunnen bezorgen. Daarvoor sloegen we de handen opnieuw in elkaar met de Rupelgemeenten. We werken nog uit hoe die levering aan elke inwoner zal gebeuren. De concrete datum van verdeling hangt af van wanneer de fabrikant effectief kan leveren.

2. We leggen daarnaast, via Think Pink, met de Rupelgemeenten een strategische stock aan mondmaskers aan. Het ziet er namelijk naar uit dat we nog veel mondmaskers nodig zullen hebben de komende maanden.

3. We starten ook een eigen naaidienst op om zelf mondmaskers te maken. Heb je zin om daar als vrijwilliger aan mee te werken? Neem dan contact op met Lien.verbeeck [at] aartselaar.be.

4. De komende dagen en weken zullen er ongetwijfeld ook nog commerciële initiatieven ontstaan rond de verkoop van mondmaskers. We raden elke inwoner aan om er ook zelf te kopen, want één gratis masker zal waarschijnlijk niet volstaan. Hulpbehoevenden die niet zelf de middelen hebben om zo’n mondmaskers aan te kopen, zullen zeker verder worden geholpen door het Sociaal Huis.

Op die manier trachten we als gemeentebestuur het nodige te doen om al onze inwoners verder te helpen.

Wat de drie federaal voor mondmaskers bevoegde ministers De Block, De Backer en Geens niet is gelukt, lukt ons dus wel.
We nemen ook hier, na de mondmaskers voor onze zorgverleners, opnieuw onze verantwoordelijkheid als lokaal niveau en vullen de belofte van de premier alvast zelf in.