Eerste lading gratis mondmaskers vanaf vrijdag bedeeld in Rupelstreek

Op 7 mei 2020, over deze onderwerpen: Burgerzaken

In het weekend van 25 en 26 april besloten de Rupelgemeenten en Aartselaar samen liefst 78.000 mondmaskers te bestellen. Daarmee krijgt elke inwoner uit die gemeenten een gratis mondmasker in de brievenbus. “Een eerste grote lading van die mondmaskers is op woensdag 6 mei in Aartselaar geleverd. Op donderdag, vandaag dus, komt elke gemeente haar deel in Aartselaar afhalen en maakt elke gemeente haar pakketjes en brieven klaar. Vanaf morgen zullen de eerste mondmaskerpakketten dan in de brievenbussen vallen”, zegt Sophie De Wit (N-VA), burgemeester van Aartselaar.

De bestelling van 78.000 mondmaskers is dermate groot dat de totale bestelling niet in één keer kan geleverd worden. Daardoor worden ze in drie fasen geleverd. Het eerste lot werd dus deze week toegezonden. Het tweede lot verwachten de zes gemeenten op 12 mei en het derde en laatste lot volgt dan enkele dagen later. Bij elke levering zorgt elke gemeente individueel voor de verpakking en de bedeling.

Gezien de mondmaskers dus in drie verschillende leveringen worden verzonden, hebben de burgemeesters van de Rupelstreek en Aartselaar twee keuzes voor de bedeling:

• Ofwel wachten tot de laatste levering is toegekomen en dan pas beginnen bedelen, zodat elke inwoner op hetzelfde ogenblik zijn mondmasker in de bus krijgt.
  • Ofwel de eerste levering meteen al in pakketten steken en beginnen verdelen in de gemeente, wetend dat er dan wel inwoners zijn die snel een mondmasker krijgen en inwoners die nog even moeten wachten.

In samenspraak tussen de burgemeesters is er voor gekozen om voor de tweede optie te gaan. “Hoe sneller we de eerste inwoners al een gratis mondmasker kunnen bezorgen, hoe beter. Meer mensen hebben dan al de mogelijkheid om met een mondmasker buiten te komen en zo verlagen we nu al de kans op nieuwe besmettingen”, luidt het in koor onder de burgemeesters. “We hopen dat de inwoners die dus nog wat langer moeten wachten op hun gratis mondmasker daar begrip voor kunnen opbrengen. We moeten hier nu eenmaal een keuze in maken en deze keuze lijkt ons beter dan dat alle inwoners samen langer moeten wachten op hun mondmasker.”

Elke gemeente bepaalt individueel welke wijken, straten of zorgprofielen dit weekend als eerste hun mondmaskers in de bus ontvangen. Elke gemeente zal daar via haar communicatiekanalen vandaag zelf over communiceren. Enkel voor de gemeente Schelle geldt een uitzondering op het bovenstaande. Zij communiceren hier zelf nog over met hun inwoners.