Gemeente Aartselaar schrijft al haar 75+’ers aan

Op 23 maart 2020, over deze onderwerpen: Burgerzaken, Communicatie, Senioren, Sociaal Huis & OCMW

De coronamaatregelen zorgen er voor dat niemand het huis mag verlaten voor niet-essentiële verplaatsingen. Door de isolatie is het echter voor senioren soms nog moeilijker om boodschappen te doen of een maaltijd te koken. De gemeente Aartselaar startte afgelopen week een seniorenmeldpunt en stuurde alle 75+’ers een persoonlijke brief. “Aartselaar is nu eenmaal een vergrijzende gemeente, onze senioren en hulpbehoevenden krijgen extra aandacht”, zegt schepen van Senioren en Gezondheid Hilde Heyman (N-VA).

In totaal stuurde de gemeente 1130 brieven de deur uit. In de brief wordt het seniorenmeldpunt in de kijker gezet. Senioren kunnen er terecht wanneer ze de komende dagen of weken hulp nodig hebben om boodschappen te doen, wanneer ze een maaltijd aan huis willen bezorgen of wanneer ze bepaalde vragen hebben. Aanvragen om boodschappen te doen, kunnen op maandag en woensdag tussen 9u en 12u. Het seniorenmeldpunt is te bereiken via 03 870 58 70, bij het Sociaal Huis van Aartselaar.

“Met deze maatregel hopen we elke senior in Aartselaar te bereiken en te ondersteunen, maar ook andere hulpbehoevenden mogen zeker gebruik maken van dit telefoonnummer, zodat niemand in de kou blijft staan. Zeker in deze moeilijke tijden is het belangrijk dat we elkaar verder helpen en solidair zijn. ”, zegt schepen Hilde Heyman.

Vrijwilligers via het Sociaal Huis

Voor het brengen van maaltijden aan huis of hulp bij de boodschappen, zet de gemeente Aartselaar ook eigen personeel in. “Bepaalde sectoren hebben momenteel niet veel werk meer, denk maar aan het sportcentrum en zwembad dat gesloten is. Het personeel dat daar normaal gezien werkt, wordt nu mee ingezet om deze dienstverlening te verzorgen”, zegt burgemeester Sophie De Wit (N-VA).

“Daarnaast werken we ook met vrijwilligers. We doen een oproep aan iedereen die als vrijwilliger wil meehelpen of vandaag al voor hulpbehoevende mensen in de bres springt, om dat te laten weten aan het Sociaal Huis. De gemeente zorgt namelijk voor een verzekering voor al die vrijwilligers. Daarnaast heb je ook de garantie dat het via het Sociaal Huis om betrouwbare vrijwilligers gaat. Helaas zien we op sociale media steeds meer mensen die zich aandienen om ouderen te helpen, maar niet iedereen doet dat met de beste bedoelingen. Om te vermijden dat er in Aartselaar misbruiken ontstaan, willen we dus het vrijwilligerswerk via het Sociaal Huis laten verlopen”, besluit Sophie De Wit.