N-VA Aartselaar doneert voor 580 euro aan stoffen om schorten te maken

Op 19 mei 2020, over deze onderwerpen: Algemene Partijwerking, Sociaal Huis & OCMW

Nadat eerst mondmaskers een knelpunt in de zorgsector waren, is dat momenteel het geval voor schorten. De gemeente Aartselaar heeft dan ook  een oproep gelanceerd aan elke inwoner die nog katoenen stoffen heeft om die te doneren, zodat in het naaiatelier in het Sociaal Huis honderd schorten gemaakt kunnen worden.

N-VA Aartselaar doet graag haar duit in het zakje en sponsort voor 580 euro aan stoffen en toebehoren voor de aanmaak van die wasbare schorten. De rollen stof zijn overhandigd door voorzitter Miel Mertens, burgemeester Sophie De Wit en schepen van Welzijn Hilde Heyman (allen N-VA).

“In ons naaiatelier van de gemeente werken we momenteel met enkele vrijwilligers aan schorten voor zorginstellingen, huisartsenpraktijken, tandartsen,... Mede dankzij de stof die N-VA Aartselaar nu doneert, hebben we al 50 schorten kunnen maken en hebben we nog voldoende stof voor 30 nieuwe. We hopen echter 100 schorten te kunnen maken tegen einde van de maand mei, dus we doen een oproep voor wie nog extra wil doneren”, zegt schepen Hilde Heyman.

“Onze gemeente heeft steeds het voortouw genomen in de tekorten aan materialen sinds de coronacrisis”, vult burgemeester Sophie De Wit aan. “In maart kochten we al duizenden chirurgische mondmaskers aan met de gemeente omdat onze zorg een tekort had. Onze inwoners krijgen nu ook allemaal een gratis herbruikbaar/wasbaar mondmasker, maar vandaag is er vooral een tekort aan schorten. Samen met schepen Hilde Heyman deed ik op onze bestuursvergadering de suggestie of onze N-VA-afdeling hier haar steentje in wou bijdragen. De reacties waren meteen zeer positief.”

Donatie komt uit eigen portefeuille

Ook lokaal voorzitter van N-VA Aartselaar Miel Mertens is trots op deze steun. “Kwatongen zullen ongetwijfeld zeggen dat het gemakkelijk is om te doneren met ‘belastinggeld’, maar dat is bij onze lokale afdeling absoluut niet het geval. Wij krijgen geen eurocent subsidies. Dit bedrag komt uit onze eigen kas, waarin door onze mandatarissen zelf werd gestort. Eerder besloten al onze gemeenteraadsleden trouwens ook al om hun zitpenning van de gemeenteraad van maart te laten omzetten in waardebonnen van de middenstand, zodat het geld tot bij de getroffen handelaars zou komen. Ik ben een trotse voorzitter als ik zie hoe onze lokale politici ook zelf hun duit in het zakje doen om deze crisis het hoofd te bieden.”