Stijging aantal besmettingen Covid-19 in Aartselaar en in woonzorgcentrum Zonnewende

Op 13 april 2020, over deze onderwerpen: Senioren, Sociaal Huis & OCMW

Het aantal vastgestelde besmettingen in Aartselaar is plots enorm toegenomen. Onze gemeente kleurt dieprood op het kaartje. Dit heeft in het bijzonder te maken met de vaststellingen die de voorbije week in WZC Zonnewende zijn gedaan.

De afgelopen weken waren er plots meer zieke bewoners, ziek personeel en jammer genoeg ook overlijdens, vermoedelijk (mede) als gevolg van het virus. De artsen besloten vorige weekend niet langer te wachten en grepen in door iedereen op kosten van het WZC Zonnewende te laten testen.
De coördinerende artsen voerden deze testen vorige week op eigen initiatief uit. Ondanks de lockdown in de woonzorgcentra sedert 11 maart, en dus ook in Zonnewende, testten 98 bewoners toch positief op het virus. Dit hoge aantal was verrassend omdat velen van hen niet ziek zijn noch symptomen vertonen. 68 anderen waren negatief. Ook meerdere geteste personeelsleden testten positief.
Van zodra al de testresultaten bekend waren, werden personeel, bewoners en hun familieleden op de hoogte gesteld van de resultaten. De organisatie en werking in het woonzorgcentum werd aan deze vaststellingen aangepast en dagelijks in samenspraak met de artsen opgevolgd.
Er kwam ook extra hulp voor het verzorgend en verplegend personeel. Zo schoot het Rode Kruis dit weekend reeds te hulp en komt deze week extra verplegend personeel het team vervoegen.
Nu ook vanuit de overheid in vele woonzorgcentra zal worden getest -wat vermoedelijk ook de cijfers in andere gemeenten zal doen stijgen-, zijn ook de nog niet-geteste personeelsleden van het woonzorgcentrum aan de beurt, net als de bewoners van de assistentiewoningen.

Sedert enkele dagen is er ook nauw overleg tussen de burgemeester, de artsen en de directie van Zonnewende. Zo heeft het gemeentebestuur nu zicht op de actuele situatie en noden van het woonzorgcentrum en proberen we te ondersteunen waar mogelijk. Het beschermingsmateriaal is voorlopig voldoende aangevuld. We volgen mee op.

We geven graag en nadrukkelijk mee dat de grote meerderheid van de positief geteste bewoners het onder de huidige omstandigheden redelijk goed stelt, gelukkig weinig tot geen symptomen vertoont en dus niet ziek is door de besmetting. We duimen dat dit zo kan blijven.
Anderzijds zijn dit weekend 4 bewoners overleden, waarvan één iemand negatief had getest. Dit brengt het aantal betreurde overledenen in Zonnewende de laatste weken op 14, waarvan de meerderheid vermoedelijk het gevolg was van het virus.
Vandaag zijn 26 bewoners effectief ziek, waarvan 18 bewoners stabiel, 6 bewoners ernstig ziek en 2 bewoners kritiek zijn. We hopen dat zij toch nog sterk genoeg zullen zijn om het virus te verslaan.

Onze gedachten gaan uit naar de bewoners en hun naaste familieleden tijdens deze moeilijke periode. Aan de families die reeds afscheid moesten nemen van hun dierbare, betuigen wij ons oprecht medeleven. Deze pandemie slaat onverwacht en ongemeen hard toe. De bezorgdheid en het gemis bij velen is enorm.

Onze steun en dank gaat ook naar het personeel, de coördinerende artsen en de vrijwilligers, die zich tijdens deze crisisperiode en moeilijke omstandigheden maximaal inzetten om het alle bewoners zo comfortabel en veilig mogelijk te maken.

Vrijwilligers gezocht

We zijn nog op zoek naar vrijwiligers die de personeelsuitval in het woonzorgcentrum mee willen opvangen of de sociale zorg op zich willen nemen. Maar in het bijzonder hopen we een vriendelijke vrijwilliger te vinden die de onthaalbediende in het woonzorgcentrum kan bijstaan, zodat voldoende tijd kan gevonden worden om bijvoorbeeld de bezorgde familieleden telefonisch te woord te staan. Iets voor u? Laat het ons alsjeblief weten: mail naar hilde.heyman [at] aartselaar.be of bel naar 0476 77 77 89.

Iedereen kan helpen

U helpt ons zeker en vast ook door in uw kot te blijven of bij het buitengaan zeker de richtlijnen stipt te volgen.
We mogen nu echt niet gaan slabakken, zoniet kleurt onze gemeente binnenkort nog roder.
Dat kunnen en moeten we samen vermijden. #samensterk