Voluit inzetten op intergemeentelijk zwembad nu Plopsa niet komt

Op 11 oktober 2016, over deze onderwerpen: Nieuwe Sportaccommodatie, Sport
Voluit inzetten op intergemeentelijk zwembad nu plopsa niet komt

Vandaag verscheen in de pers dat Plopsa haar nieuwe zwembad in Deurne gaat bouwen. Daardoor valt de Rupelstreek helaas uit de boot. Het mislopen van Plopsaqua is echter niet problematisch, want we kunne nu volop de kaart trekken van een intergemeentelijk zwembad in Aartselaar. Schepen van Sport Bart Lambrecht (N-VA) en burgemeester Sophie De Wit (N-VA) geven meer duiding.

Plopsa is altijd onze optie A geweest voor alle zes de gemeenten. Als Plopsa kwam, hadden ze zo veel ruimte nodig dat enkel locaties in Rumst of Schelle in aanmerking kwamen. Dat zou dus niet in Aartselaar zijn gekomen zoals vandaag in enkele media staat. We hebben lang met alle gemeenten op Plopsa gehoopt, maar de laatste maanden was reeds duidelijk dat de Rupelstreek het niet ging halen, er was namelijk geen enkele concrete onderhandeling aangeknoopt. We hebben uiteindelijk lang moeten wachten tot Plopsa definitief de knoop doorhakte en voor Antwerpen koos. Dat is op zich jammer, want er zijn zo toch wel wat nuttige maanden verloren gegaan.

Maar de Rupelgemeenten hebben altijd een optie B achter de hand gehouden en volledig uitgewerkt. Die optie B is een intergemeentelijk zwembad, ook met een private partner, maar dus niet met Plopsa. Ook zo’n zwembad zou naast een uitgebreid sportbad ook glijbanen, een wildwaterbaan en wellness hebben. We hebben voor zo’n zwembad het voorbije jaar een uitgebreide studie laten uitvoeren door studiebureau Sweco. Die studie, van een goede 90 pagina’s, is een perfecte basis om nu op voort te werken. Ze geeft namelijk aan hoe het zwembad er moet uitzien, hoeveel het zou kosten, wat een rechtvaardige financiële verdeelsleutel is, en dat er best effectief met zo’n private partner wordt gewerkt. Ook alle mogelijke locaties zijn onderzocht en daarvan is een rangschikking gemaakt. Het sportcentrum van Aartselaar kwam als beste uit die studie.

Het is nu dus logisch dat onze optie B onze optie A wordt, nu Plopsaqua niet doorgaat. Het is echter belangrijk dat we geen tijd meer verliezen vanaf nu. Vorige vrijdag zaten de zes gemeenten nog samen rond tafel, maar toen was de beslissing van Plopsa nog niet gekend. Nu we dat weten, kunnen we volop werken aan het dossier van het intergemeentelijk zwembad. Vlaanderen heeft dit jaar een laatste keer een subsidiepot klaar staan voor de bouw of renovatie van intergemeentelijke zwembaden. We maken kans op 1,2 miljoen euro, maar dan moeten we tegen december wel een zeer lijvig dossier hebben ingediend. Daarom moeten we nu in oktober nog de definitieve beslissing nemen over de locatie en het aantal gemeenten dat wil meedoen.

De provincie Antwerpen begeleidt onze zes gemeenten in dit traject. Zij gaan nu de komende weken aan alle colleges een princiepsbeslissing voorleggen: namelijk de vraag of er op de beste locatie volgens de studie (Aartselaar dus) kan gebouwd worden, of er nu met een private partner wordt gewerkt en of de financiële verdeelsleutel wordt goedgekeurd. Op de burgemeestersconferentie van de Rupelstreek eind oktober zullen alle collegebeslissingen naast elkaar worden gelegd. Met de gemeenten die akkoord gaan kunnen we dan het subsidiedossier indienen. Als er gemeenten toch niet willen meedoen, missen ze natuurlijk wel de boot. Als we met bijvoorbeeld maar 4 gemeenten het zwembad bouwen, zal dat natuurlijk een kleiner zwembad zijn dan dat we met zes gemeenten een bad gaan bouwen.

Voor de gemeente Aartselaar is het alvast logisch dat de locatie die als beste uit de studie komt ook effectief wordt gevolgd. Het voordeel van de locatie in Aartselaar is dat we de grond reeds bezitten en we snel kunnen overgaan naar de bouw van het nieuwe zwembad. Volgens de tijdslijn die Sweco heeft opgesteld, zou het zelfs al mogelijk zijn om met de bouw te beginnen in de zomer van 2018, zodat het zwembad in 2020 klaar is. Dat gaat nodig zijn, want tegen 2020 gaan de oude zwembaden van Hemiksem, Aartselaar en Boom rotversleten zijn en moeten ze dringend vervangen worden. Het nieuwe zwembad zou dan komen daar waar nu de speeltuin staat. De speeltuin zou dan verhuizen. Eenmaal het nieuwe zwembad er staat en opent, gaat het oude zwembad van Aartselaar dicht en wordt dat gesloopt om er de nieuwe parking van te maken. Maar ook op dat vlak hebben we dus weinig tijd te verliezen, want de oude zwembaden zijn zodanig versleten dat ze nog maar enkele jaren kunnen open blijven. Bijgevolg is het dus zeer belangrijk is dat we rond 2020 een nieuw, groot, intergemeentelijk zwembad kunnen openen.