Aartselaar eist dringend nieuwe studie rond A12

Op 7 april 2014, over deze onderwerpen: Mobiliteit & verkeersveiligheid, Openbare werken

De gemeente Aartselaar dringt er bij de minister en het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) op aan om snel terug werk te maken van de verkeerssituatie op de A12/N177. In november zaten alle betrokken partijen nog aan tafel om het dossier terug in gang te krijgen, maar AWV gaf te kennen geen verder gevolg te geven aan die vergadering. “Voor ons kan dit echt niet zo verder. De kruispunten in Aartselaar zijn al sinds jaar en dag de zwartste punten van Vlaanderen. We hebben een goed plan uitgewerkt om de A12 herin te richten, waardoor zowel de verkeersveiligheid als de doorstroming fel zullen verbeteren. We eisen dat het Vlaams Gewest dit nieuw plan dringend onderzoekt en geld vrijmaakt voor de uitvoering”, zegt schepen van mobiliteit Bart Lambrecht (N-VA).

Het plan voor de A12

In november zaten de gemeente, AWV, het Departement Mobiliteit en De Lijn nog samen om het dossier A12 terug van onder het stof te halen. De vergadering werd nota bene door AWV bij elkaar geroepen om gezamenlijk een visie te ontwikkelen. “Dit was een zeer constructieve vergadering, waarbij alle partijen snel een consensus vonden. Bij de twee belangrijkste kruispunten, Langlaarsesteenweg/Bist en Kontichsesteenweg/Cleydaellaan, willen we de middenbaan ondertunnelen onder het kruispunt, zodat daarboven het verkeer op de Boomsesteenweg en de Aartselaarse straten veilig kan kruisen met verkeerslichten. Zo blijven ook Schelle en Hemiksem vlot bereikbaar. Ter compensatie zouden de andere twee, minder drukke kruispunten met vooral lokaal verkeer (G. Gezellestraat/Helststraat en Leugstraat/Vluchtenburgstraat) worden afgesloten en zou dat verkeer moeten invoegen op de Boomsesteenweg zoals ook al bij de Hoevelei en Buerstedelei het geval is. Om dat verkeer toch niet mee boven de ondertunnelde kruispunten te laten aanschuiven aan de lichten, willen we nog voor die kruispunten en boven de ondertunneling terugkeerlussen maken. De situatie is dan vergelijkbaar met het kruispunt van de Pierstraat. Het Aartselaarse verkeer zou dan vlot en zonder verkeerslichten de overkant kunnen bereiken. Verkeer dat van de N177 naar de A12 moet en omgekeerd kan dat via invoegstroken, zoals bijvoorbeeld ook aan de Ikea het geval is.”, legt Bart Lambrecht uit.

Betere doorstroming, meer verkeersveiligheid en pakken goedkoper dan streefbeeldstudie

De voordelen van dit plan zijn legio”, gaat Lambrecht verder. “Het verkeer van Antwerpen naar Boom komt geen enkel verkeerslicht meer tegen, want ze gaan via een tunnel onder de twee drukste kruispunten en bij de twee anderen is er niet langer een kruispunt. Op de twee drukste kruispunten kan het verkeer van de N177 en de Aartselaarse straten vlot geregeld worden omdat de A12 daar ondertunneld onder door gaat. Voor de straten die uitkomen op de afgesloten kruispunten is er ook geen enkel probleem, want door in te voegen op de N177 en nog voor de behouden kruispunten via terugkeerlussen aan de overkant te raken, geraakt men vlot en nog zonder enig verkeerslicht aan de overkant van de A12.

Ook qua kostprijs zou dit nieuwe plan veel goedkoper zijn dan de oorspronkelijke streefbeeldstudie van de A12. “Die streefbeeldstudie houdt nog rekening met een volledige doortrekking van de sleuf van Boom tot in Antwerpen. Die kostprijs wordt geschat op meer dan 100 miljoen en net daarom wordt ze nooit uitgevoerd. Bij ons nieuwe plan moeten we slechts de middenbaan van de A12 onder twee kruispunten in een sleuf leggen. Dit zou ongeveer 10 miljoen euro per kruispunt kosten. Een pak goedkoper en bijgevolg realistischer”, verduidelijkt schepen Lambrecht.

Studie door AWV noodzakelijk

Zowel Aartselaar, AWV, De Lijn en het Departement Mobiliteit toonden zich enthousiast over de nieuwe wending in het dossier. Er werd afgesproken dat AWV de plannen in een nieuwe studie ging gieten en budgetten probeerde vrijmaken op haar meerjarenbegroting. “Helaas kregen we nu een mail van AWV dat ze beiden niet langer van plan zijn. We begrijpen dat het voor AWV niet eenvoudig is om snel zulke budgetten bij elkaar te rapen, maar een studie kan perfect door de eigen mobiliteitsspecialisten en kost bijgevolg niet veel. Dit nieuwe plan bestuderen is dus wel het minste dat we kunnen doen. Hoe ondertunnelen we de kruispunten, hoe zorgen we voor veilige weefbewegingen van het diverse verkeer,… Pas dan weten we ook concreet wat de kostprijs zal zijn”, besluit Lambrecht.

Aartselaar zal druk zetten op hogere overheid

Ook burgemeester Sophie De Wit (N-VA) sluit zich volledig aan bij die visie en betreurt het gebrek aan studie. “Als gemeente zijn we niet rechtstreeks bevoegd voor de A12 en N177, dit is Vlaamse materie. Maar we gaan hier wel alle mogelijke druk zetten die we kunnen. De minister en gouverneur mogen een brief van ons verwachten. Ook in het parlement zullen we via parlementaire vragen druk zetten. In dergelijke dossiers is het belangrijk dat ik als burgemeester ook in Brussel een mandaat heb”, zegt De Wit.

De kruispunten in Aartselaar zijn al sinds jaar en dag de zwartste punten van Vlaanderen. Dat betekent dat er nergens zo veel ongevallen gebeuren met dodelijke afloop of met (zwaar) gewonden. Overal werkt Vlaanderen die zwarte punten weg, behalve in Aartselaar. Telkens kregen we te horen dat de totaalvisie te duur was. Wel, we hebben nu een veel goedkopere en betere oplossing. Waar wacht men op? Ik kan als burgemeester de huidige toestand echt niet langer toestaan en wil oplossingen. We gaan met dit nieuwe gemeentebestuur echt niet tolereren dat er weer lange tijd niets beweegt in dit dossier”, besluit burgemeester De Wit.

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
De gemiddelde score is