Blauwe zone in Aartselaars centrum voortaan gehandhaafd via parkeerwachters

De blauwe zone in het Aartselaars centrum op het Laar, de Kapellestraat en de parking van ’t Kapellehof, zal voortaan op geregelde tijdstippen worden gecontroleerd door parkeerwachters. “Parkeren in het Aartselaars centrum is en blijft gratis. Wie echter zijn parkeerschijf niet legt of langer dan 2 uur blijft parkeren, zal voortaan een retributie van 25 euro riskeren”, zegt schepen van Mobiliteit Bart Lambrecht (N-VA).

De maatregel vloeit voort uit het gemeentelijk mobiliteitsplan dat vorig jaar werd goedgekeurd. Handhaving van de blauwe zone werd daar als prioriteit naar voor geschoven. Uit een intensief parkeeronderzoek bleek dat zo’n 80% van de auto’s in de blauwe zone zich aan de regels houdt en niet langer dan 2 uur geparkeerd stond.

“Dat is een goed cijfer, maar betekent tegelijkertijd dan 1 op de 5 parkeerplaatsen in ons centrum ingenomen wordt door langparkeerders, terwijl daar andere parkings voor dienen. Door een firma met parkeerwachters onze blauwe zone te laten controleren, willen we ook die parkeerplaatsen terug in roulatie krijgen”, legt Bart Lambrecht uit.

Belangrijk voor middenstand

De maatregel is zeer nuttig en belangrijk voor de lokale middenstand. “Onze handelaars klagen regelmatig dat de parkeerplaatsen voor hun zaak een ganse dag worden ingenomen door dezelfde auto’s, die zich niet aan de blauwe zone houden. Daardoor kunnen klanten de winkels minder makkelijk bereiken. Een doorgedreven handhaving van de blauwe zone is dan ook uitstekend nieuws voor onze middenstand én hun klanten. Een parkeerplaats vinden zal eenvoudiger worden. Bovendien blijft parkeren in Aartselaar volledig gratis, in tegenstelling tot andere gemeenten en steden. Ook zo stimuleren we onze middenstand”, gaat schepen van Lokale Economie en Middenstand Mark Vanhecke (N-VA) verder.

De maatregel gaat in op 15 juli. Voor die tijd zal de controlerende firma vooral sensibiliseren en ook de lokale middenstand informeren. Lang parkeren kan nog steeds op de parkings rond het centrum, zoals de parking van het cultureel centrum; Van daaruit is deze legislatuur nog een extra doorsteek naar het Laar gecreëerd dankzij een goede samenwerking met de eigenaar.

Handhaving prioriteit

De parkeerwachters zijn een bijkomende handhavingsmaatregel die het Aartselaars gemeentebestuur neemt. “We hebben deze legislatuur alle reglementen op orde gesteld, met een uitgebreide GAS-wetgeving voor onze politiezone als sluitstuk, dat door de vorige gemeenteraad werd goedgekeurd. Nu willen we volop inzetten op handhaving van die regels. Voor de blauwe zone komen er nu parkeerwachters. Begin deze maand werden mobiele camera’s aangekocht, die we perfect kunnen inzetten tegen onder meer sluikstort en vandalisme. Eind deze maand worden dan weer ANPR-camera’s geleverd. Aartselaar gaat stevig inzetten op handhaving. Dat zal voor de N-VA ook een belangrijk verkiezingsthema worden. Onze bevolking is vragende partij”, besluit burgemeester Sophie De Wit (N-VA).