Eerste speelstraten duiken deze zomer op in Aartselaar

Vanaf deze zomer kunnen buurtbewoners het initiatief nemen om van hun straat een speelstraat te maken. De straat wordt dan afgesloten voor gemotoriseerd verkeer en kinderen kunnen veilig op straat spelen. De speelstraten zijn een initiatief van schepen van Jeugd Mark Vanhecke (N-VA) en schepen van Mobiliteit Bart Lambrecht (N-VA).

Een speelstraat kan worden ingericht in schoolvakanties, telkens van 10u tot 20u. Enkel bewoners zelf mogen dan nog door de straat rijden, aan wandeltempo en rekening houdend met spelende kinderen. De straat wordt afgesloten met hekken van de gemeente.

“Niet elke straat komt in aanmerking. Zo mag er geen doorgaand verkeer of openbaar vervoer door de straat rijden. De andere straten moeten ook toegankelijk kunnen blijven. Het gaat dus vooral om lokale woonstraten die perfect in aanmerking komen om als speelstraat voor de buurt te dienen”, verduidelijkt schepen Bart Lambrecht.

Initiatief van de buurt zelf

Het initiatief voor de inrichting van een speelstraat moet van de bewoners zelf komen. “Twee peters of meters uit de straat engageren zich voor de organisatie er van. Zij zorgen bijvoorbeeld voor de plaatsing van de hekken en zijn onze contactpersoon. Via een enquête, waarbij 70% van de bewoners akkoord gaat om een speelstraat in te richten, zorgen we ook voor lokaal draagvlak”, zegt schepen Mark Vanhecke (N-VA).

Speelstraten kunnen op een vaste dag in de week, in het weekend of voor een periode van 7 of 14 opeenvolgende dagen worden ingericht. “Er was de voorbije jaren vraag naar, dus we verwachten zeker enkele speelstraten deze zomer. Bovendien kunnen de inrichters ook gemeentelijk speelmateriaal aanvragen om het allemaal nog leuker te maken”, besluit burgemeester Sophie De Wit (N-VA).