Prachtige onderwaterfoto’s van Lagoondivers fleuren voortaan cafetaria van Dok~3 op

Op 4 januari 2024, over deze onderwerpen: Nieuwe Sportaccommodatie, Sport

Het nieuwe intergemeentelijke zwembad Dok~3 opende in februari 2022 de deuren. Bij het nieuwe zwembad hoort ook een mooie en gezellige cafetaria, het Dolfijntje. Tot nu toe ontbrak daar echter nog wat versiering aan de muren, die maagdelijk wit bleven. De sportdienst contacteerde de Aartselaarse duikvereniging Lagoondivers met de vraag om een mooie onderwaterfoto aan te leveren. Uiteindelijk leidde dat tot een fotowedstrijd binnen de club. Een toegewijde jury koos finaal zes prachtige foto’s uit, die na een plechtige inhuldiging voortaan de cafetaria van Dok~3 sieren.

Samenwerking met respect en vertrouwen

Voor Patrick Valkenborghs, voorzitter van Lagoondivers, was het een eer om dit te kunnen bewerkstelligen. “Lagoondivers maken al sinds hun oprichting, 45 jaar geleden, deel uit van het Aartselaars zwembad. Eerst nog het oude en sinds kort dus Dok~3. We hebben steeds een fijne en constructieve samenwerking gehad met zowel de sportdienst, het gemeentebestuur als de concessionaris van het Dolfijntje. Een samenwerking gebaseerd op respect en op vertrouwen. We waarderen het bijvoorbeeld dat we mee inspraak hadden in de oprichting van het nieuwe zwembad. We zijn dan ook blij dat we met nu met al die partners konden samenwerken aan dit mooie project.”

Patrick Valkenborghs twijfelde er niet aan dat de zoektocht naar een goede onderwaterfoto zou lukken. “We hebben in onze club enkele uitstekende onderwaterfotografen, waarvan er zelfs al in de prijzen zijn gevallen op fotowedstrijden. Al snel waren we het er over eens dat er niet één grote foto moest hangen, maar dat het er ook meerdere kleinere konden zijn. Daarom besloten we een wedstrijd in de club te houden, waarbij elk lid zijn beste drie foto’s kon indienen.”

Herkenbaar en tot de verbeelding sprekend

Om het proces in goede banen te leiden, werd een jury geselecteerd. Daarin zetelden voorzitter Patrick Valkenborghs, de concessionarissen van het Dolfijntje, de zwembadmanager en ook burgemeester Sophie De Wit (N-VA). “In deze jury zetelen was geen alledaagse bezigheid, maar wel héél aangenaam. Ik stond versteld van de kwaliteit van de ingediende foto’s. Om een keuze te maken, hebben we enkele criteria gebruikt. Zo moesten de foto’s onmiddellijk herkenbaar zijn voor een kind en tot de verbeelding spreken. Liefst waren de foto’s ook kleurrijk, levendig en dynamisch”, zegt Sophie De Wit.

Uiteindelijk kwamen zes foto’s als winnaar uit de bus. De foto’s zijn getrokken door leden Guido Wouters, Werner Graf en Frederik Rausenberger.

Overige foto’s elders in zwembad?

Het uiteindelijke resultaat werd na een training ingehuldigd, in het bijzijn van de burgemeester en van schepen van Sport Bart Lambrecht (N-VA). In zijn speech benadrukte Bart Lambrecht zijn bewondering voor het geleverde werk. “Aan de voorbereiding en bouw van Dok~3 zijn acht lange en intensieve jaren voorafgegaan. Automatisch bekijk je dan alles wat kritischer in een gebouw dat toch wat mee je kindje is geworden. Net daarom is het zo fantastisch dat we onze cafetaria nu kunnen opfleuren met prachtfoto’s van onze eigen Aartselaarse duikclub. We mogen daar terecht trots op zijn. Het is het resultaat van een lange en vruchtbare samenwerking.”

En ook voor de foto’s die het net niet haalden in de wedstrijd is er mogelijk nog een mooi vooruitzicht. “De kwaliteit van de andere foto’s is ook van een dermate hoog niveau, dat we gaan bekijken of er elders in het zwembad nog plaatsjes zijn om die op te hangen”, besloot schepen Bart Lambrecht.