Vlaanderen werkt al een tijd aan een Masterplan Toegankelijkheid. Daarin speelt openbaar vervoer een belangrijke rol. Ongeveer één op zeven mensen onder de 65 jaar heeft een beperking. En ongeveer één op vijf mensen is ouder dan 65. Ook als je in die categorieën valt moet je je vlot kunnen verplaatsen. Maar ook als je bijvoorbeeld met een kinderwagen onderweg bent of als je met een blessure zit. Basisbereikbaarheid geldt voor iedereen, jong en oud, onder alle omstandigheden, met of zonder handicap. De Vlaamse regering besliste daarom tot de opmaak van een Masterplan Toegankelijkheid met ambitieuze maar haalbare doelstellingen voor het toegankelijk maken van halte-infrastructuur.

Ambitie om Vlaamse award te winnen

“Het openbaar vervoer wordt geregeld door De Lijn, maar de bushalte-accommodatie is een verantwoordelijkheid van de gemeentebesturen”, zegt Paula De Leeuw. “Hoewel onze gemeente steeds gesubsidieerde bushaltes gebruikt die door De Lijn worden aangeleverd, is niet elke bushalte even toegankelijk. Dat kan aan de inplanting liggen of aan verouderde infrastructuur. Voor een goed begrip: er zijn in Aartselaar ook heel wat haltes die perfect in orde zijn.”

“Door de ondertekening van dit charter kan de gemeente zich laten bijstaan door het gespecialiseerd agentschap Inter, via een coachingtraject. Dankzij de Vlaamse subsidies voor toegankelijkere haltes, in combinatie met het budget dat de gemeente jaarlijks heeft staan voor bushalte-infrastructuur, hoop ik dat het mogelijk is om nog deze legislatuur alle minder toegankelijke bushaltes in Aartselaar aan te pakken. En wie weet wint Aartselaar dan in de toekomst wel de Vlaamse award ‘Meer Mobiele Gemeente’”, besluit Paula De Leeuw.

Het voorstel tot ondertekening staat maandag op de Aartselaarse gemeenteraad geagendeerd. Indien het agendapunt wordt goedgekeurd, kan daarna het coachingtraject starten.